Чому азотні добрива дорожчають — і що з цим робити вже зараз

Чому азотні добрива дорожчають — і що з цим робити вже зараз

Уже кілька років поспіль українські аграрії звикли до "літнього падіння" цін на азотні добрива. Газ дешевшає влітку — добрива падають у ціні. Зручно? Так. Але у 2025-му все пішло не за планом.

🚫 Заборона на імпорт Селітри та Аміаку морем

Головна зміна — ВМС України (в особі НІЖПАПи) заборонили заходження суден із Селітрою та Аміаком у порти України.

Причина — ризики вибухів, як це вже трапилось у Бейруті. Один корабель може везти 5–20 тисяч тонн вибухонебезпечного вантажу. А наші порти регулярно під атакою. Сценарій — занадто ризикований, тож логіка рішення очевидна.

🚢 Як тепер завозять добрива?

  1. Дунайські порти — малими річковими партіями
  2. Болгарські порти (Галац і т.п.) — з подальшим транзитом
  3. Через Польщу — далі залізницею в Україну

Це означає значне подорожчання логістики: 🚛 +100–200 $/т до ціни добрива ще до внутрішнього розмитнення.

💰 Чи варто чекати з покупкою?

Ні. Дешевше не буде.

  1. Газ не дешевшає (а саме він — до 80% собівартості азоту)
  2. Логістика — складна й дорога
  3. Морський імпорт фактично обмежений
  4. Осінній попит лише зростатиме

Навіть якби українські заводи (типу Ostchem) хотіли "розіграти гру" і витіснити імпорт заради прибутку, виглядає, що це не їхній сценарій. Серед імпортерів були трейдери з Туреччини, Узбекистану, Болгарії. І вони вже потерпають від обмежень.

Made with