Чому азотні добрива дорожчають — і що з цим робити вже зараз
Уже кілька років поспіль українські аграрії звикли до "літнього падіння" цін на азотні добрива. Газ дешевшає влітку — добрива падають у ціні. Зручно? Так. Але у 2025-му все пішло не за планом.
🚫 Заборона на імпорт Селітри та Аміаку морем
Головна зміна — ВМС України (в особі НІЖПАПи) заборонили заходження суден із Селітрою та Аміаком у порти України.
Причина — ризики вибухів, як це вже трапилось у Бейруті. Один корабель може везти 5–20 тисяч тонн вибухонебезпечного вантажу. А наші порти регулярно під атакою. Сценарій — занадто ризикований, тож логіка рішення очевидна.
🚢 Як тепер завозять добрива?
- Дунайські порти — малими річковими партіями
- Болгарські порти (Галац і т.п.) — з подальшим транзитом
- Через Польщу — далі залізницею в Україну
Це означає значне подорожчання логістики: 🚛 +100–200 $/т до ціни добрива ще до внутрішнього розмитнення.
💰 Чи варто чекати з покупкою?
Ні. Дешевше не буде.
- Газ не дешевшає (а саме він — до 80% собівартості азоту)
- Логістика — складна й дорога
- Морський імпорт фактично обмежений
- Осінній попит лише зростатиме
Навіть якби українські заводи (типу Ostchem) хотіли "розіграти гру" і витіснити імпорт заради прибутку, виглядає, що це не їхній сценарій. Серед імпортерів були трейдери з Туреччини, Узбекистану, Болгарії. І вони вже потерпають від обмежень.